6. Back Home

13 april 2020 - Den Haag, Nederland

Hoi Homies,

‘Het zit wel vaker eens tegen, gewoon blijven bewegen’. De titel van Anouk haar vorige blog, bleek een advies te worden dat we zelf erg serieus zijn gaan nemen. Want bewegen deden we.
En dan doel ik hier niet op de in Sint Maarten ontstane ‘woensdag sportdag’…
De aanvankelijk nog geruststellende berichten dat het verschijnsel Corona het waarschijnlijk niet goed zou doen in een warm klimaat, en het afbouwen van mijn nieuwsdieet in de laatste paar maanden, hebben de ernst van de situatie niet buiten onze deur gehouden.
Na een stemmig moment, waarbij we de namen van familieleden door een online anagrammen generator halen, (van harte aanbevolen!) stopt onze schaterlach. We ontvangen berichten in blokletters, waarin alle Nederlanders in Sint Maarten worden aangespoord om de ‘voorlopig laatste mogelijkheden’ om huiswaarts te keren aan te grijpen.
We hadden onvoldoende vertrouwen in de manieren waarop dit land een nieuwe crisis zal kunnen bedwingen. De verwachtingen zijn dat de Covid crisis het op de schaal van chaos zal gaan winnen van Irma. De impact van deze orkaan is ruim 2,5 jaar nadien nog altijd zichtbaar is op het eiland en beheerst nog dagelijks de gesprekken.
Hoewel het nieuws en de inzichten met het uur veranderen, nemen we geheel tegen onze natuur in, niet de tijd om hier een rustig nachtje over de slapen. Binnen twee uur na het anagram-moment hebben we onze tickets geboekt voor een vlucht naar Nederland, en vliegen we de volgende dag 7.000 km oostwaarts.
Eenmaal terug in Nederland merken we eens te meer het contrast op tussen deze twee werelden, waarbij de enorme daling in temperatuur nog voor de minste schok zorgt.
Hoewel we in onze verslagen de ervaringen proberen te delen, merk ik dat het lastig is om deze goed over te brengen. Daarom het volgende lijstje, om onze omschakeling voor jullie verder te illustreren, en hopelijk wat houvast biedt bij het duiden van onze nieuwe -voor jullie mogelijk vreemde- gedragingen.

De ‘Wanneer je na een Caribisch leven weer terug in Nederland bent’, Top 9:
1. Je haalt routineus uit naar naar denkbeeldige muggen.
2. Soms denk je op een stoep een leguaan te zien. (Karton kan verraderlijke vormen aannemen, weet ook iedere serieuze papier-maché kunstenaar).
3. Je bent met stomheid geslagen wanneer je ook werkelijk wordt terug gebeld als dit je wordt toegezegd.
4. Je spreekt vreemden in de supermarkt of op straat automatisch in het Engels aan.
5. Bier zonder limoentje is ook best lekker.
6. Je vaardigheid om kuilen in de weg te ontwijken is totaal overbodig geworden.
7. Je houdt verdomd veel tijd over als je op zondagochtend geen wespennesten hoeft te verdelgen.
8. In de auto doe je eerst je raam open, en dan je gordel om.
9. Je berekent nog steeds het tijdsverschil tussen NL en Sint Marten wanneer je je familie wilt bellen.

Terwijl we afleiding hebben gevonden in ons nieuwe appartement in Den Haag, volgen we de berichten uit Sint Maarten nauwgezet. De situatie verslechtert er in hoog tempo, en na een volledige lock-down, een groeiend aantal besmettingen, en het meest recente nieuws: een alcoholverbod (het constructief overheidsadvies hierbij is een ‘andere hobby’ te gaan zoeken) voelen wij ons gesterkt in onze keuze. Want eerlijk is eerlijk: Een biertje zonder limoen is goed te doen. Limoen zonder biertje geeft je een zuur gezicht en bijpassend humeur. Als hobby niet serieus te nemen. We zijn blij weer terug te zijn, en hoewel het weerzien van vrienden en familie moeilijker gaat dan gehoopt, halen we daar toch veel steun uit.
Het is met (1.5 meter) afstand het meest bizarre avontuur van mijn leven. De reisdrift is hiermee voorlopig wel even gesust. Eerst volgende bestemming: een reisje naar Videoland (met retour-ticket).Ik ben zo vrij geweest om de stempel alvast zelf in mijn paspoort te kleuren.
Voor jullie verdere vermaak, en bewijs van onze goede gezondheid, een bijgaand filmpje van een hobby die onze keuring wél heeft gekregen…

1. Oma mickey:
    Verstandig om DIRECT

VERSTANDIG OM DIRECHT TERUG TE KOMENIK
  2. Annemarie / benny:
    13 april 2020
    fijn idd dat jullie hier terug zijn
    jammer van het avontuur maar gezien hoe het daar nu is gelukkig optijd vertrokken
  3. Mandy Oerlemans:
    13 april 2020
    Mooi geschreven weer.. goed (en fijn!) dat jullie terug zijn gekomen, hoewel ik me kan voorstellen dat het een hele omschakeling is. Nederland is zo slecht nog niet he.. liefs!
  4. Nelleke heinkens:
    14 april 2020
    welkom in de nieuwe eenmetervijftig samenleving. Het is hier goed toeven hoor .
    en wat hebben jullie snel woonruimte gevonden in Den Haag top.
  5. Ashley:
    14 april 2020
    Welkom terug! En al direct een echt hollands paasontbijtje.. Moet goed doen :)
  6. Ashley:
    14 april 2020
    PS: heel leuk geschreven weer.
    De video nog even gekeken, die baart mij toch een beetje zorgen. Misschien moeten jullie nog een bezoekje een tropenarts voor een testje..
  7. Marijke Feijtel:
    14 april 2020
    Een heel avontuur rijker en fijn om in hetzelfde land met je familie te vertoeven ( zelf kan ik de grens al 5-6 weken met België niet meer over, waar mijn ouders ‘ opgesloten zitten in een woonzorgcentrum’ ..., welcome back in the Netherlands!