3. Troubles in paradise

13 december 2019 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

We zitten nu vier weken op het eiland, wonen drie weken in ons nieuwe huis en ik ben twee weken aan het werk.

Door alles wat er bij emigreren komt kijken was ik bijna vergeten dat ik er echt aan moest geloven: werken.

De eerste week ging zoals je kunt verwachten van een eerste week, handjes schudden, de kantoormanieren ontdekken en wachten tot je computer is geinstalleerd.

In week twee heb ik vooral kennis gemaakt met de mensen buiten de kantoortuin. Het Ministerie van Justitie staat boven een aantal organisaties, wat ze hier 'de diensten' noemen, en voor die diensten moet er beleid komen.

Zo is er onder ander de immigratiedienst, politie, gevangenis, coastguard en het OM. Aankomende week gaan we de taken verdelen en weet ik wat er in mijn portfeuille komt en waar ik mij de komende tijd mee bezig zal houden.

Daarnaast heb ik al veel gehoord over de politiek op het eiland. Laten we zeggen dat ik me met enige regelmaat verwonder. In 2010 is Sint Maarten een zelfstandig land geworden binnen het koninkrijk en afgelopen september is de regering sinds die tijd voor de negende keer gevallen. Over drie weken zijn de nieuwe verkiezingen en zullen we zien welke kant het land (en het ministerie van justitie) op gaat. Voorlopig dan, want een val van het kabinet is hier nooit ver weg.

Wie hier ook nooit ver weg is, is je automonteur; we kennen er inmiddels een aantal. Onze lieve Maartje was bereid haar auto aan ons uit te lenen, terwijl ze op vakantie is. Vorige week, het eerste weekend na een lange eerste werkweek, trokken we er rustig op uit met onze leenbolide. Na wat rare geluiden toch maar langs de mechanic van Maartje gereden. Helaas, kapot.

Daar zaten we dan op onze berg, zonder auto. Via via hadden we een optie op een andere auto, en na veel gedoe, werd ons aangeraden deze niet te kopen. Opnieuw een auto huren, auto's wisselen en verder zoeken naar een nieuw vervoersmiddel. Uiteindelijk hebben we een auto gevonden die ons, dan wel overal heen, maar nog geen moment rust heeft gebracht. Het begon met een defecte radio als klein defect, inmiddels maken we ons na een fikse regenbui meer zorgen om het lekke dak...

Wel weten we nu hoe we de zekeringen eruit halen, een platte band verwisselen en de verkopende partij aansprakelijk stellen.

Dan zijn er nog een aantal minor bureaucratische details betreffende inschrijven in het land, een bankrekening openen en salaris ontvangen.

Al met al, waren het geen makkelijke twee weken. Hoewel we wisten dat we tegenslagen konden verwachten viel het best een beetje tegen. En dat mag.

We slaan ons er doorheen, drinken een caribisch biertje, spelen een spelletje en proberen het morgen nog eens... Op naar zaterdag de 14e!

Veel liefs, Anouk

Trouble in paradise

Willen jullie op de hoogte blijven van onze avonturen dan kun je je aanmelden onderaan deze pagina! Meer foto’s en filmpjes zijn te vinden onder de desbetreffende kopjes.

1. Ashley:
    13 december 2019
    Dat is geen leuk begin! Hopelijk snel weer meer plezier. De foto’s spreken jullie verhaal echter wel tegen 😍
  2. Stephanie:
    13 december 2019
    Alle pech komt ook in 3en, 4en, 5en lijkt wel... Hopelijk komt na zo'n dip ook weer een fijne piek, kan haast niet anders! Sterkte, dikke kus, je wordt gemist en tranquilo, tranquilo (doen ze daar ook), alles komt goed, een keer!
  3. Leonie:
    13 december 2019
    Wel mooie bekleding van de auto haha, dat dan weer wel!
  4. Els en Ger:
    13 december 2019
    He ja er zijn altijd voordelen en nadelen
    Komt vast allemaal goed zo op de foto's te zien en inderdaad wauw die bekleding 😆
  5. Frits Werner:
    13 december 2019
    Jurkje met pantermotief Anouk, of ga ik dan over de top.?
  6. Annemarie / benny:
    14 december 2019
    wat een geregel allemaal maar daar komen jullie vast aan uit .het ziet er in elk geval heerlijk uit daar .
  7. An:
    17 december 2019
    Gaat het allemaal goed daar? Hier tikje verontrustende berichten op radio en TV over boze eilanders. Liefs en knuffels.